Зміст
Із початком повномасштабної війни міська влада неодноразово звертала увагу на кадровий дефіцит у комунальних підприємствах. Найгостріше нестача працівників проявилася у сфері транспортної інфраструктури у всіх великих містах в Україні. Видання FinanceNews дослідило, як можна стати водієм громадського транспорту, на яку зарплату та кар’єрні перспективи можна розраховувати.
Як стати водієм громадського транспорту – автобуса, тролейбуса, трамвая
Цю професію можна здобути в навчальних комбінатах управлінь комунального господарства. Додаткову інформацію також можна отримати у центрах зайнятості. Для тих, хто хоче керувати автобусом, обов’язковою умовою є наявність водійського посвідчення щонайменше категорії D. А ось категорія Т, потрібна для керування тролейбусом чи трамваєм, здобувається безпосередньо під час навчання в комбінаті.
Курс навчання безкоштовний — запис до навчального закладу здійснюється через Державну службу зайнятості, яка також виплачує стипендію на період навчання. Підготовка включає три етапи: вивчення теорії, практичні заняття та стажування. Щоденні заняття з теорії та практики тривають по кілька годин, а під час стажування на маршрутах необхідно відпрацювати близько 200 годин.

Система підвищення класності
Початковий рівень кожного водія громадського транспорту після навчання — ІІІ клас. Підвищення можливе за умови безперервної роботи та відсутності порушень:
- До ІІ класу — через 1 рік (для тролейбусів — щонайменше рік, для автобусів — іноді й через кілька місяців).
- До І класу — ще через 1–2 роки (разом — не менш ніж 3 роки). Для автобусів обов’язкове отримання прав категорії DE.
- Для трамваїв — ІІ клас через 2 роки, І клас — ще через 2–3 роки. Можна підвищити клас екстерном, вигравши конкурс.
Особисті якості та навички
Успішний водій тролейбуса повинен мати:
- добрий зір, слух, пам’ять;
- вміння зосереджуватись, розподіляти увагу;
- стресостійкість, самовладання;
- відповідальність, дисциплінованість;
- інтерес до техніки, здатність розуміти схеми та креслення.

Професійні вимоги
Необхідні знання:
- правила дорожнього руху;
- улаштування тролейбуса та принципи його технічного обслуговування;
- способи усунення несправностей;
- технологія планового ремонту;
- особливості маршруту.
Перспективи кар’єрного зростання
Попит на водіїв тролейбуса стабільний, тому знайти роботу за фахом — цілком реально. Згодом фахівці можуть:
- стати диспетчерами, електриками, ремонтниками;
- після перепідготовки — перейти на трамвай, автобус, вантажний або легковий транспорт.
Більшість досвідчених водіїв (із понад 5 роками стажу) отримують найвищий клас, що підвищує як дохід, так і повагу серед колег.

Зарплата водіїв
Заробіток водія формується з урахуванням кількох факторів:
- Кількість відпрацьованих годин. Норма — 160–180 годин на місяць, саме від цього залежить основна частина зарплати.
- Тип рухомого складу. Наприклад, водії тролейбусів-"гармошок" можуть заробляти на 20% більше, однак керувати ними мають право лише водії ІІ та І класів.
- Класність. Водії ІІ класу отримують доплату +10%, І класу — +25%. Для трамваїв надбавка за найвищий клас може сягати 5–6 тис. грн.
- Складність маршруту. Враховується довжина, наявність підйомів, мостів, переїздів, завантаженість дороги тощо.
- Понаднормова робота. Наприклад, за "розривні" зміни передбачені доплати.
Після завершення навчання та успішного складання іспитів нові водії тролейбусів отримують орієнтовно 20 тисяч гривень на місяць. Хоча зазвичай початківців не залучають до понаднормової роботи, через гостру нестачу кадрів вони нині можуть працювати більше та заробляти до 30 тисяч гривень.
Водії автобусів мають вищу погодинну ставку порівняно з водіями тролейбусів. Їх заробітна плата залежить від кількості відпрацьованих годин, досвіду та роботодавця. Хоча погодинна ставка водіїв тролейбусів може бути вищою, загальний дохід водіїв автобусів часто перевищує через можливість понаднормової роботи.
Водії автобусів, які працюють понаднормово, можуть значно збільшити свій дохід, відпрацьовуючи до 400 годин на місяць. Водії тролейбусів вищого класу, які керують довшими транспортними засобами, отримують вищу погодинну ставку.
Премії та доплати
Водії можуть розраховувати на щомісячні премії за відсутність порушень дисципліни. Розмір премії може зменшитися на 10–50% або повністю знятися з працівника у разі серйозних порушень. Також можливі доплати за:
- інтенсивність праці;
- нічні зміни;
- простої під час повітряних тривог.

Приклад розрахунку зарплати водія громадського транспорту
Станом на 2025 рік, заробітна плата водіїв автобусів і тролейбусів у Рівному значно варіюється залежно від роботодавця, досвіду, класності та кількості відпрацьованих годин. Нижче наводимо детальний розрахунок заробітної плати за відпрацьовану кількість годин для обох категорій.
Водій автобуса
Приклад 1: Вакансія КАС-ТРАНС
- Місячна зарплата: 35 000 грн.
- Графік: повна зайнятість, гнучкий графік.
Розрахунок погодинної ставки:
- При стандартному графіку 160 годин/місяць:
- 35 000 грн ÷ 160 годин = 218,75 грн/год
- При 200 годин/місяць:
- 35 000 грн ÷ 200 годин = 175 грн/год
- 35 000 грн ÷ 200 годин = 175 грн/год
Приклад 2: Вакансія Верес, РНК, ПАТ
- Місячна зарплата: 20 000 – 25 000 грн
- Графік: згідно з графіком тренувань команди
- Розрахунок погодинної ставки:
- При 160 годин/місяць:
- 20 000 грн ÷ 160 годин = 125 грн/год
- 25 000 грн ÷ 160 годин = 156,25 грн/год
- При 160 годин/місяць:
Водій тролейбуса
Вакансія Рівненського обласного центру зайнятості
- Місячна зарплата: 14 205 грн
- Графік: згідно з графіком
- Розрахунок погодинної ставки:
- При 160 годин/місяць:
- 14 205 грн ÷ 160 годин = 88,78 грн/год
- При 180 годин/місяць:
- 14 205 грн ÷ 180 годин = 78,92 грн/год
- При 160 годин/місяць:
Порівняльна таблиця
Посада | Місячна зарплата | Годинна ставка (160 год) | Годинна ставка (180 год) |
Водій автобуса (КАС-ТРАНС) | 35 000 грн | 218,75 грн | 194,44 грн |
Водій автобуса (Верес) | 20 000 – 25 000 грн | 125 – 156,25 грн | 111,11 – 138,89 грн |
Водій тролейбуса | 14 205 грн | 88,78 грн | 78,92 грн |
Яка середня зарплата водіїв автобусів, тролейбусів і трамваїв
У Києві залежно від виду транспорту обіцяна заробітна плата становила: 54 тис. грн — для водіїв автобусів, 45 тис. грн — тролейбусів і 39 тис. грн — трамваїв.
Таблиця середніх зарплат водіїв автобусів, тролейбусів і трамваїв у п’яти найбільших містах України станом на кінець 2024 – початок 2025 року:
Місто | Автобус (грн/міс) | Тролейбус (грн/міс) | Трамвай (грн/міс) |
Київ | 54 137 | 44 848 | 39 549 |
Дніпро | 23 000 | 14 800–24 500 | 19 000–23 000 |
Одеса | 25 000–40 000 | 36 200 | 34 800 |
Львів | 20 000–40 000 | 27 000 | 25 000 |
Харків | 27 000 | 17 000–25 000 | — |
Дефіцит кадрів
У 2024 році логістична галузь України зіткнулася з гострим дефіцитом кадрів, що став одним із найсерйозніших викликів для бізнесу. Ця проблема особливо відчутна у сфері вантажних і пасажирських перевезень, а також у залізничному секторі.
Основні причини кадрового дефіциту:
- Мобілізація працівників: Значна кількість чоловіків призовного віку була мобілізована до лав Збройних сил України.
- Міграція та внутрішнє переміщення. Через війну багато українців виїхали за кордон або переїхали в інші регіони країни, що спричинило структурне безробіття та зменшення кількості доступних працівників.
- Небезпека мобілізації під час роботи. Водії вантажного транспорту часто відмовляються від рейсів через страх бути мобілізованими під час виконання службових обов’язків. Це призводить до масових звільнень і поглиблює дефіцит кадрів.
Професія водія тролейбуса, автобуса чи трамвая сьогодні є не лише затребуваною, а й стратегічно важливою для стабільної роботи міського транспорту. Наразі у одного з найбільших перевізників країни — комунального підприємства “Київпастранс”, відкрили понад 1500 вакансій.

За словами представників підприємства, дефіцит кадрів сягнув 27%, що є критичним показником. Причинами такої нестачі працівників стали масова міграція, мобілізація, а також старіння кадрів у транспортній галузі.
Найбільша потреба — у фахівцях робітничих професій, зокрема:
- водіях громадського транспорту категорії D і DE (з досвідом від 2 років);
- слюсарях із ремонту рухомого складу;
- електромонтерах, токарях, механіках, зварниках тощо.
Своєчасне кадрове підсилення є критично важливим для подальшого розвитку галузі, тому фахівці можуть розраховувати на високу ймовірність працевлаштування після проходження навчання.