Українські технологічні стартапи дедалі активніше переміщують свою діяльність за межі країни й уникають акцентування на своєму українському походженні.
Згідно з аналітичним звітом Dealroom CEE Startups 2025, понад 90% українських стартапів на зрілій стадії розвитку вже перенесли свої головні офіси за кордон — це найвищий показник серед усіх країн Центральної та Східної Європи, повідомляє Forbes Україна.
Причиною такої тенденції є насамперед війна, що створює додаткові ризики для інвесторів. За словами Андрія Тимовського, партнера венчурного фонду Roosh Ventures, команди часто навмисно не вказують українське коріння, щоб не втратити інтерес потенційних клієнтів або венчурних капіталістів.
"Ранні інвестиції й так високоризикові, і додатковий фактор війни часто визначальний. Команди приховують походження, щоб не відлякувати потенційних клієнтів чи інвесторів", — зазначає він.
Цю думку підтримує Віталій Лаптенок, керуючий партнер Flyer One Ventures та співзасновник Genesis. Він наголошує, що якщо раніше компанії відкривали закордонні офіси після досягнення певних фінансових результатів, то зараз роблять це вже на етапі заснування.
Підприємець Нік Гавриляк, засновник ШІ-стартапу Assisterr, підтверджує: українське походження нерідко сприймається як привід запропонувати нижчу оцінку компанії. Схожий досвід має і Ксенія Ілюк, яка керує стартапом з інформаційної безпеки LetsData.
Фінансові показники також свідчать про зниження інтересу до українських проєктів: у 2024 році стартапи залучили $462 млн інвестицій, що майже вдвічі менше, ніж у 2021-му, коли сума перевищувала $800 млн (дані AVentures Capital).
До початку війни основними причинами релокації були стабільні податкові умови, кращий захист прав інвесторів і легші умови для залучення фінансування. Нині ж ключовий фактор — обмеження на виїзд з країни, що ускладнює управління компаніями зсередини України. Найпопулярніша модель — керівництво та офіс за кордоном, а технічна команда — в Україні.